Sidor

torsdag 2 januari 2014

2. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att tatuera in ett citat från en låttext i svanken…

Åkej. Tatuering. Redan där ryggar jag lite får erkännas. Tatuera in en text? I svanken? Det skulle nog faktiskt krävas ett pistolhot (eller tillfällig sinnesförvirring) för att jag skulle göra det. Den enda tatuering jag övervägt är ett litet taizékors/taizéduva på något diskret ställe, men i den här takten blir det kanske allvar lagom till min sjuttioårsdag.

Hur som helst.

Låttexter. Är det någon artist vars låttexter jag kan utan och innan så är det Lars Winnerbäcks. Han har dessutom en hel drös textrader som får mig att rysa, men de är ju rätt sällan särskilt upplyftande. Till exempel:
"Det är lätt att se hur sjuk man en gång var När såren läker, och regnet känns Gör din tolkning, häll mig full med svar Rita figurer, och dra en gräns"
Inte så pepp, men väldigt bra.
"När sommaren kommer skall jag visa dig bättre dar, när natten är varm och himmelen är lila och klar"
Också hiskeligt fint, men lite för mollstämt. Och dessutom - vem är du i texten? Den som läser min svank? Eh, nej tack.
"Som du kanske redan vet - jag är oslagbar."
Hoppla. Inte så mollstämt men nästan kaxigt i överkant. Men det är kort och bra och jag gillar. Men jag tror det får bli: 
"Det var inte bättre förr, men det ska bli bättre framöver".
Ungefär lika delar moll och dur. Känns som att det passar mig. 

Allra helst skulle jag nog dra till med en taizétext, typ Ubi caritas et amor deus ibi est*, men det är tveksamt om det skulle passera som låttext. Därför får jag nog hålla mig till Lasse. Men bara under pistolhot. Annars får det va.

/ Thérèse
* ungefär: Där barmhärtighet och kärlek bor där finns också Gud.

Inga kommentarer: