Sidor

fredag 3 januari 2014

3. En grej jag skulle vilja lära mig.

Så länge jag kan minnas har jag haft ett rikt drömliv. Inte så att jag går och dagdrömmer för jämnan, men nästan varje morgon minns jag vad jag drömt under natten. Ibland försöker jag dessutom återberätta mina detaljerade drömmar för min make, till hans förtret eller underhållning vet jag inte säkert...

En återkommande dröm är den om att kunna flyga. Jag har drömt den sedan småskolan, och ofta utspelar den fortfarande sig på samma plats som då; på den stora gräsplanen bakom den rödteglade skolbyggnaden.

Jag står stilla, laddar, joggar på plats, sträcker ut armarna, börjar pumpa tills krafterna är på max och då - med all kraft springer jag framåt på gräsmattan och pumpar armarna intensivt upp och ner. Alla som har sett en svan eller albatross lyfta kan nog föreställa sig vad jag menar. Och så till slut, efter hundra meter vet jag plötsligt att det är dags. Jag lättar och kämpar för att stiga tio, tjugo, trettio meter upp i luften. Mina rörelser blir nu mer en blandning mellan fågelns vingslag och vanligt bröstsim och jag seglar högt, högt över trädtopparna.

Jag är ingen supermänniska ens i drömmen. Att flyga är ansträngande, och jag kan bara flyga kortare stunder i taget. Men känslan är helt oslagbar och jag hisnar nu när jag skriver om det - även om upplevelsen bara är en dröm. Därför var dagens inlägg till bloggkalendern självklart; jag vill lära mig flyga!

/ Thérèse
Det här är ett inlägg som följer Onekligens bloggkalender.

Inga kommentarer: