Sidor

onsdag 1 januari 2014

I mål!

"Jag ger inga nyårslöften. Däremot har jag mål för det kommande året, och två mål som rör mitt arbete känns särskilt viktiga, inte minst för att de i högsta grad påverkar mig personligen. Jag delar dem här lite grand för att ge mig själv en knuff i rätt riktning. För att konkretisera och göra det verkligt. För att det blir lättare att jobba mot mål om jag verkligen vågar formulera dem. 
1. Att vara ledig i sommar. Det vore i så fall första gången jag har semester sedan sommaren 2008. Jag behöver det så innerligt. 

2. Att skriva en bok. Jag har så många idéer som faller efter en tid, men nu finns tre konkreta bokprojekt som är olika långt komna." 
Så här skrev jag i min gamla blogg den 3 januari 2013. Det är en riktigt häftig känsla att kunna konstatera att jag uppfyllde båda målen!

Jag var ledig hela sommaren. Nästan tre månader på raken. Jag har inte haft någon sammanhängande semester sedan sommaren 2008, så det var verkligen välbehövligt. Nu är väl kanske ledig någon sorts sanning med modifikation, för anledningen till att jag kunde uppfylla punkt två var onekligen punkt ett. Det vill säga jag ägnade sommaren åt att göra research för och skriva boken "Möt mig som jag är" som kommer på Libris förlag om ett par månader. 

När jag satte upp målen för 2013 hade jag ingen tanke på att skriva en bok som faktiskt skulle bli utgiven. Jag hade två romanprojekt och så det som kom att bli "Möt mig som jag är". Under lång tid har jag skrivit mycket och ofta, men haft svårt att ro ett projekt i hamn. Manusen ligger halvfärdiga och gör ingen människa glad. Syftet med målet (som jag också kallade #bok2013) var därför bara att få ett manus klart. Att det dessutom blev så att manuset kommer bli bok är en fantastisk bonus.

För 2014 har jag (ännu) inget konkret arbetsmål. Jag kommer fortsätta att studera religionsvetenskap, jag kommer (förhoppningsvis) att föreläsa en del, kanske mer riktat mot kyrkan i och med boksläppet. Min förhoppning är att fortsätta på något av romanprojekten (det ena är nästan i mål) men annars är det mest det här målet jag tänker arbeta med. Att bli bättre på att uppskatta min omgivning. Jag berättar mer om det på min facebooksida.

Har du några nyårslöften eller mål för det kommande året?

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om 

Inga kommentarer: