Sidor

torsdag 28 maj 2015

Född fenomenal av Josephine Bornebusch

Bok: Född fenomenal
Författare: Josephine Bornebusch
Förlag: Bonnier Carlsen
Hur: Storytel
Betyg: 4 av 5

Först måste detta sägas: Josephine Bornebusch är tydligen känd för hela svenska folket, minus mig. När jag plockade upp Född fenomenal visste jag inte att hon tydligen har (haft?) en betydande roll i Solsidan, och att hon även skrivit manus för serien. Jag har nämligen aldrig sett den: humorserier är mycket sällan min grej.

Född fenomenal däremot är verkligen min grej. Vilken debut! Nej, så ska jag inte skriva. Det är nämligen en grym bok även frånsett att Josephine är debutant. Och även om den beskrivs som en ungdomsbok hade jag med mina 30+ år stor behållning av den.

Huvudpersonen Rut är en härlig tonårstjej som är gillar allt med sig själv förutom sitt namn. Men det är ju trots allt inte hennes fel. Hon är intelligent, allmänbildad, självsäker och nära nog besatt av Anne Frank. Född fenomenal är Ruts dagbok och hon berättar om allt som händer, högt som lågt, och väldigt ofta drar hon paralleller mellan sitt (ganska odramatiska) liv och Anne Franks. Men tack vare Abbe och en klassresa blir det faktiskt en hel del drama också i hennes liv, om än på lite annan nivå än för Anne Frank.

Jag lyssnar på böcker när jag är ute och promenerar med hunden. Det fungerar oftast finfint. Den här boken kunde jag dock bara lyssna på när jag gick i skogen eftersom jag utan förvarning kunde brista ut i gapskratt åt underfundiga kommentarer och vansinniga personskildringar. Boken har ett högt tempo och bra driv. Persongalleriet är lagom stort och även om vissa karaktärer gränsar till att bli karikatyrer så köper jag det eftersom jag ser dem genom Ruts ögon.

Ibland blir Rut lite väl självgod, och jag tänker att intelligens och social kompetens inte alltid går hand i hand. Slutet gör mig också brydd och går kanske lite emot den bild av Rut som jag tycker mig ha fått tidigare under berättelsen, men kanske beror det mer på min läsning än på författarens nedtecknande. Sammantaget är det en bok jag skulle vilja sätta i händerna på varenda tonåring - och deras föräldrar. Den är rapp, rolig och befriande!

/ Thérèse

Inga kommentarer: