Sidor

söndag 31 maj 2015

Vem är författare?

När är man egentligen författare? Frågan kan vara en av de som diskuterats flitigast i de olika författarkretsar jag är med i på sociala medier. Räcker det att ha gett ut en bok eller måste man ha gett ut flera? Kan man gett ut den på eget förlag eller måste den finnas på ett etablerat förlag? Är man författare om man skrivit flera böcker som alla ligger i den virtuella byrålådan? Är det kanske upplagans storlek eller antalet sålda böcker som avgör? Finns det någon sorts kvalitetsmätning av texten som har betydelse? 

Författare är ingen skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig författare, och många gör det. Den vanligaste definitionen, om man nu ändå vill ha en sådan, är dock att en författare har gett ut minst två böcker. Det är nämligen då  man kan bli medlem i Sveriges författarförbund. En facklig organisation för författare och översättare. Just nu är vi omkring 3 000 medlemmar.

När jag var barn drömde jag om att bli författare. När jag var tonåring och skrev så pennorna glödde drömde jag om att bli författare. När jag blivit vuxen drömde jag om att någon gång få uppleva att mina ord omslöts av hårda pärmar. Nu har jag varit författare i författarförbundets ögon i ett drygt år. Hösten 2011 debuterade jag med Slutstation rättspsyk - om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott som jag skrev tillsammans med Sofia Åkerman och som gavs ut på Natur & Kultur. I mars 2014 kom Möt mig som jag är - hur vuxna i kyrkan kan stötta unga som skadar sig själva som gavs ut av Libris. Hösten 2014 blev jag också invald som medlem i författarförbundet. 

Om jag känner mig som författare? Ja, ibland gör jag det. När jag ser mina böcker i bokhandeln, på en kurslitteraturlista, i en riksdagsmotion, ser att någon tipsar om dem på Instagram eller läser om dem i en bloggrecension. Då känner jag mig som författare på riktigt. Men det måste tillstås att den författare jag är idag, ligger ganska långt bort från bilden jag hade av författare som barn. Det är mer blod, svett och tårar och betydligt mindre skrivande än jag föreställde mig då. Men jag trivs rätt bra ändå.

/ Thérèse

Inga kommentarer: