Sidor

lördag 30 maj 2015

Jakten på Kapten Klänning av Jonas Trolle

Bok: Jakten på Kapten Klänning
Författare: Jonas Trolle
Förlag: Leopard förlag
Hur: Storytel
Betyg: 3 av 5

Jakten på Kapten Klänning har en passande titel så till vida att det är precis vad boken handlar om. Polisutredningen gällande Göran Lindberg, rektor på polishögskolan tillika jämställdhetsförespråkare, sedd ur Jonas Trolles perspektiv. Så långt är allt väl. Så väl det kan bli när man i detalj får läsa vidriga sexualbrott beskrivas i detalj. 

Ändå är det något som gnager när jag läser boken. Jag undrar över dess syfte, dess högre mening. Att redovisa polisens spaningsarbete känns liksom inte tillräckligt. Inte så som boken är skriven. I efterordet säger Jonas att han ville ge några "förklaringar till gåtan Lindberg." Det tycker jag inte att han lyckas med. Faktum är att mina frågetecken kring mannen snarare blivit fler än färre när jag slår igen boken. Varför Lindberg agerade som han gjorde, och hur han kunde leva ett sådant dubbelliv under många års tid, är något som bara flyktigt berörs. Det retar mig när jag läser, att frågorna aldrig får några svar. Däremot får jag veta mer än jag behöver om Jonas Trolles familj och gravida hustru, ett spår jag inte förstår var det leder. 

Ändå kan jag inte sluta läsa. Att skriva en bra dokumentär text som inte får vika många millimeter från sanningen är en utmaning jag tycker att Jonas behärskar väl. Boken är bitvis lika spännande som en riktigt bra deckare, och när den hemliga lilla spaningsgruppen ska göra en dold husrannsakan på polishögskolan sitter jag med hjärtat i halsgropen. Hur ska det gå? För att få insyn i polisarbetet i fallet Lindberg är det här därför en bra bok att läsa. Vill man däremot bättre förstå Lindbergs motiv och agerande får man nog se sig om någon annanstans. Kanske i stjärnorna.

/ Thérèse

Inga kommentarer: