Sidor

torsdag 10 juli 2014

Thérèse tycker om böcker: Någonstans inom oss

Jag har läst: Någonstans inom oss

Av: Kajsa Ingemarsson

Jag läste den: som ljudbok. Lyssnade framför allt på resor och promenader.

Jag har tidigare läst: Små citroner gula av samma författare, men det var många år sedan jag läste den.

Det är en: Roman (någon skulle kanske kalla den chick lit) om något så underligt som livet mellan liv och död. Rebecka begår självmord på bokens första sidor, men ångrar sig precis när hon lämnat klippavsatsen och faller mot marken. Boken handlar sedan om allt som händer efter att hon slagit i marken, och det involverar både skyddsänglar och spöken.

Passar att läsa: Rent litterärt är det inte någon krävande bok. Språket är enkelt, det är lätt att komma in i berättelsen och den funkar därför bra trots att jag läste den med många avbrott. Dock tror jag man upplever boken väldigt olika beroende på livssituation. Att läsa den i anknytning till en närståendes självmord är sannolikt ingen god idé.

Det här gillade jag: Berättelsens grundidé. Så enkel och så spännande. Författarens mod. Att skriva en bok som både berör ett så laddat ämne som självmord och dessutom utspelar sig efter döden är verkligen ingen enkel uppgift. Många av nutidens centrala livsfrågor får breda ut sig i berättelsen: kärlek, relationer, avundsjuka, död, jobb och materialism. Trots att det rör sig ett dussin viktiga karaktärer i berättelsen har jag inga problem att hålla isär dem utan kan följa alla trådar.

Det här gillade jag inte: Det finns osympatiska drag hos Rebecka som inte bara gör henne mänsklig och trovärdig, utan bara grinig och underlig. Överhuvudtaget har många av karaktärerna fått sina egenskaper vridna ett snäpp för långt så de nästan blir karikatyrer.

Sammanfattningsvis: Är det en läsvärd bok på ett ovanligt tema. Den är inget litterärt mästerverk, men den blev en katalysator för mina egna funderingar kring liv, död, självmord och livet efter döden.

Betyg: 6/10

/ Thérèse

Inga kommentarer: