Sidor

söndag 13 juli 2014

Thérèse tycker om böcker: Vecka 36

Jag har läst: Vecka 36

Av: Sofie Sarenbrant.

Jag läste den: som pocket under en längre jobbresa.

Jag har tidigare läst: Det här är författarens debut. Hon har än så länge skrivit ytterligare fyra böcker. 

Det är en: Deckare. I vanliga fall läser jag sällan deckare, och har egentligen bara fastnat för Karin Wahlbergs dito, men den här boken blev ett undantag. Den handlar om de både vännerna Johanna och Agnes som med sina respektive tillbringar en semestervecka i Brantevik i Skåne. Mot slutet av vistelsen försvinner plötsligt Agnes, och polisen misstänker snart att hon inte försvunnit frivilligt. Den stora twisten i Sarenbrants debut är att Agnes är gravid i vecka 36, och alltså kan komma att föda när som helst. 

Passar att läsa: För den som vill ha en lättläst bladvändare. 

Det här gillade jag: Att författaren vågar ha två gravida kvinnor i huvudrollerna! Agnes väninna är nämligen också gravid, och de är beräknade med bara någon veckas mellanrum. Sen gillar jag också de många perspektiven i boken, och att det är en deckare som inte utgår från det klassiska mordet på sidan ett. I stället får vi följa händelseutvecklingen bland annat ur de anhörigas, polisens, medias, offrets och (den anonyme) förövarens perspektiv. 

Det här gillade jag inte: Ptja. Det var ingenting jag irriterade mig på när jag läste boken. Men visst, varken språket eller karaktärerna är särskilt imponerande, men de är heller inte så undermåliga att de stör mig när jag läser.  

Sammanfattningsvis: Är det en spännande deckare med lite ovanlig plot. Vecka 36 bjuder inte på några större överraskningar, men författaren lyckas hålla mitt intresse uppe genom hela boken. Det finns en uppföljare till Vecka 36 som heter I stället för dig. 

Betyg: 7/10

/ Thérèse
Vecka 36 finns bland annat hos Bokus & Adlibris

Inga kommentarer: