Sidor

måndag 30 december 2013

Psyche 2014

Jag går snart in på mitt nionde år i psykiatridebatten. Det har varit intensiva år där sådant som status och makt, skam och skuld bromsar, tynger, tystar och håller tillbaka utvecklingen. Det är förstås begripligt. Vem vill berätta om sin psykiska sjukdom när den bär med sig tusen fördomar? När psykiskt sjuk fortfarande är synonymt med galen för många.

Hjärnkoll uppskattar att 3 av 4 svenskar lever med psykisk ohälsa – antingen som patient eller anhörig, vän eller arbetskamrat. Tre av fyra. Man brukar säga att varannan kvinna och var tredje man drabbas av en depression i livet, och enligt SBU kommer var fjärde person någon gång att drabbas av ångestsyndrom. 20 till 40 % av Sveriges befolkning lever med psykisk ohälsa, och 10-15 % behöver professionell vård. Ändå är psykiatrisk vård stigmatiserad, och skammen ligger tät.

Tänk om 2014 kunde bli året då vi tar krafttag mot okunskap och monterar ner fördomarna mot psykisk ohälsa och psykisk sjukdom.
Tänk om 2014 kunde bli året då media behandlade psykiska sjukdomar nyanserat och kunnigt, i stället för makabert och sensationslystet.
Tänk om 2014 kunde bli året då företagen tävlade i goodwill genom att stötta föreningar och verksamheter som arbetar med psykiatrifrågor.
Tänk om 2014 kunde bli året som avslutas med en tv-sänd insamlingsgala för att främja livskvalité, vård och forskning för psykiskt sjuka.

Jag vill tro på förändring. Utvecklingen har gått framåt. Psykiatrin ser inte ut som den gjorde för femtio år sedan. Det finns psykiska sjukdomar som är mer accepterade än andra, men mer måste till. Det jag önskar av 2014 är kunskap, attitydförändring och förändring, och för det räcker inte jag till.

I år var mitt projekt #bok2013 med målet att skriva en bok. Det gick i hamn, och till våren finns boken att köpa. Jag önskar att jag vågade önska #psyche2014 för det kommande året, men det här är inte ett projekt som kan vila på en ensam människas axlar. Det här är ett samarbetsprojekt som kräver många aktörer och gemensamma insatser. Men i min dröm så hålls en Psyche 2014-gala i december för att samla in pengar till verksamhet, stöd och forskning kring psykiska sjukdomar och drabbade. Den bevakas av media, besöks av celebriteter och i fokus står alla människor som på olika sätt lever och arbetar med psykisk ohälsa.

Det vore så vansinnigt coolt.

/ Thérèse
 ψυχή (psūchê) är grekiska och betyder "själ" eller "liv", och har förstås också givit upphov till vårt svenska ord för psyke. Jag tycker ordets etymologi är vacker och symbolisk.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,