Sidor

måndag 15 juli 2013

Mölby, sa du?

Om exakt en månad går flyttlasset från Lund till Mjölby. Många höjer på ögonbrynet och ser lite frågande ut när vi säger Mjölby; inte Linköping eller Norrköping. Och det ska erkännas, jag har också haft mina starka invändningar mot Mjölby. Och ja, det är en geografisk kompromiss snarare än ett aktivt val att flytta till just Mjölby, men allt mer ser jag fram emot det. En liten stad, mycket natur, nära till allt och med Linköping 20 minuter bort med pendeln. Det känns bra. Det jag ständigt saknat här i Lund är närheten till skog - den finns i Mjölby. Jag ser redan fram emot höstens svampturer till skogen. 

Bilden nedan är tagen från balkongen på vår nya lägenhet - det här kommer bli bra!

Utsikt över Stadsparken

Samma bro som skymtar långt bort i bilden över, en nattlig promenad julen 2011

Utsikt över Svartån från en annan bro (utmed Hästholmsbanan) en fin julikväll
/ Thérèse

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ju sannerligen väldigt fint ut. Mest varit i Mjölby när jag bytt tåg när jag har åkte till syster då jag var yngre och har bara en bild av tågstationen ;o) Men minns den också som fin.

Funderar också på att flytta lite utanför ev Stockholm eller någon annan stad. Var tom inne på Norrtälje igen ett tag! Gillar Stockholm, men saknar lugnet och tystnaden i naturen. Det finns ju natur här, men det är ändå aldrig riktigt tyst. Man hör alltid stadsbruset..

Hoppas ni får det bra i Mjölby! :o)

Thérèse Eriksson sa...

Tack för din kommentar Hanna! Den ledde mig till ditt nya hem på internet, jag hade tappat bort dig så det var fint att hitta din blogg igen :-)

Det är svårt det där, att veta hur en vill bo. Nu har ju du bott så länge i Stockholm, att jag kan tänka att det ändå finns en trygghet i att "kunna" staden. Samtidigt, saknar en något så är det förstås svårt att känna sig helt hemma. Jag tror Mjölby blir bra för oss, i alla fall för en tid. När det börjar blir dags för Mattias att söka mer permanent jobb så får vi fundera en gång till på var vi vill slå oss ner. Men nu känns det bra!

Anonym sa...

Ja, jag var lite vilse själv i bloggandet ett tag. Så jag höll mig med att skriva ut nya adressen innan jag visste om jag skulle stanna eller inte. Nu är det mesta lösenordsskyddat och jag har inte velat 'pracka på' ngn ett lösenord, men vill du läsa så kan jag skicka det till dig.

Funderar mkt på boende lite utanför Sthlm. Idag såg jag bilder från ex Nynäshamn som såg väldigt fina ut. Åker runt på mina utflykter och kollar runt lite. Södertälje lockar också. Nyfiken på Sigtuna också. Men.. Skulle vilja ha körkort först tror jag. Visserligen går det pendeltåg med det är ju lite si och så med hur dom fungerar höst/vintertid ;o) Och så skulle jag ju vilja bo i hus. Vilket kostar en del. Så ett jobb vore väl att föredra. Och någon att dela det med kanske. Och djur. Och familj!

Jaa, mm.. Drömmar. Eller kanske faktiskt mål?

Samtidigt helt inne på New York, vilket skiljer sig från Svenska landsbygden. Men kanske ett hus i Sverige och lite längre vistelser i NYC så blir det lagom balans?

Åh så det här inlägget fick mig att framåttänka :o)

Gillas!

Therese (Engelbrekt) sa...

Välkomna tillbaka till Östergötland och hoppas ni kommer att trivas i Mjölby!

Camilla sa...

Det ser underbart vackert ut. Jag håller med dig som du skriver i en kommentar till Hanna att det är en trygghet i att kunna en stad, vilket gör att jag tror att jag aldrig kommer att lämna Stockholm även om jag ibland kan längta efter att våga.

Thérèse Eriksson sa...

Hanna: Dröm vidare! Ibland blir en dröm ett framtidsmål för att till sist bli verklighet - ibland förblir de drömmar, men jag vill nog säga att de är lika viktiga ändå.

Therese: Tack!

Camilla: Och då får det ju vara gott så, eller hur? Trivs du och känner dig trygg så är ju det också värt mycket. Att flytta för flyttandets skull känns ganska meningslöst.