Sidor

tisdag 16 juli 2013

Psykisk ohälsa i kyrkan

De senaste åren har jag arbetat med att föreläsa om psykisk ohälsa hos unga, särskilt självskadebeteende och ätstörningar. Jag har rest runt i landet och talat för sjukvårdspersonal, på olika utbildningar och i ideella verksamheter. Många gånger har jag även föreläst för personal i kyrkan. Svenska kyrkan är den organisation som, näst efter skolan, träffar störst andel av landets högstadieelever. Varje år väljer omkring var tredje åttondeklassare att konfirmationsläsa i Svenska kyrkan, vilket ger samfundet en unik kontakt med ungdomar. Men det innebär också att kyrkan kommer i kontakt med många ungdomar som inte mår bra, som skadar sig själva och har olika typer av psykiska problem.

Just nu arbetar jag på en bok som kommer att handla om ungdomar med psykisk ohälsa i kyrkan. Till den behöver jag hjälp från dig som är eller varit ung, och på något sätt fått stöd i kyrkan. Jag söker även dig som arbetar i kyrkan, och möter ungdomar som inte mår bra. Det spelar ingen roll vilket samfund det gäller.

Via den här länken hittar du ett frågeformulär som jag skulle bli oerhört glad om du ville ta dig tid att besvara. Vill du dessutom (eller i stället) dela det vidare eller tipsa andra om det vore jag oerhört tacksam! Mer information finns i länken som kommer i helformat nedan.


/ Thérèse


2 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Vilken fin och viktig insats du gör!

Thérèse Eriksson sa...

Tack snälla!