Sidor

fredag 9 augusti 2013

Gröna grönsaker

Idag rapporteras om Livsmedelsverkets undersökning av våra vanligaste grönsaker, och en tio-i-topplista över de nyttigaste har publicerats. I tidningsartiklarna är det oklart hur listan är uppbyggd, det vill säga hur grönsakerna har rangordnats, men listan ser ut som följer:
  1.  Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
  2. Gröna bönor/haricot vert
  3. Broccoli
  4. Gröna ärter och sockerärter
  5. Avokado
  6. Vita bönor
  7. Purjolök
  8. Blomkål
  9. Linser
  10. Kikärter
När jag tänker efter äter vi sju av dessa tio grönsaker regelbundet, och en åttonde (sockerärtor) när säsongen bjuder. De enda vi äter sällan är gröna bönor (eftersom jag inte tycker om dem) och vita bönor. Däremot äter vi bladspenat, maché och mangold nästan dagligen. Att göra en stor sallad på dessa gröna blad, lite finhackad färsk fänkål (och fänkålsdillen), lite avocado och så en skvätt citronolivolja över är gott till nästan allt. Broccoli har vi till paj och soppa, lite beroende på årstid, blomkål gör vi soppa av, linser och kikärter har vi i grytor och röror, och purjolök till det mesta egentligen. 

Hur ser din tio-i-topplista ut?

/ Thérèse
Media: SvD, DN, DagensMedicin, Skånskan, DI, GP,
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Becca sa...

Vi är fasligt dåliga på grönsaker. Broccoli och spenat finns alltid i frysen och åker ner i maten, men en sådan grönsallad till... händer mycket sällan.

Jag har funderat på ärtor eller bönor till hemodlingen som komplement till tomaterna, men jag har inte riktigt kommit igång.

Hanna sa...

Om man går efter vad som är godast så vinner nog majs tror jag. Så gillade jag kombinationen kanel-spenat-paprika på macka. Som kall sallad gillar jag nog småtomater - gurka - majs - ngt blad (som inte är ruccola). Varmt gillar jag broccoli (trodde jag aldrig skulle hända), paprika, sockerärtor, ärtor, linser, gröna bönor, kikärtor.

Vad jag faktiskt äter så är det nog paprika och tomat som får delad första plats, tätt följt av sockerärtor och gröna bönor. Men det händer faktiskt alldeles för sällan.